Широка лъка, тесни души?

Ще започна малко по-издалеко, защото така ми е кеф, пък и в натюрела ми е изначално заложена графоманщината.

Край Говежда, селото, в от което произхожда родът ми, преди няколко години преструктурираха един пионерски лагер в период на полуразпад в дом за хора с ментални увреждания. Разбира се, това не се случи без първоначалната съпротива на местните. „Закво баш тука требва да ги заселат тия, лудите?“. В повече подробности няма да влизам, защото това беше преобладаващото настроение.

Говежда и Широка лъка са доста отдалечени едно от друго населени места, но имат немалко общо помежду си. И много различни, то се знае. Планински селища, откъснати от съвременната динамика на това, с което разполагаме като цивилизация, в погранични райони, със страхотна природа и шепа чепати хора, обръгнали от тежкото си битие.

Говежда е срината до основи по време на Чипровското въстание и десетилетия наред отсъства от османските данъчни регистри. За издевателствата на паравоенните формирования навсякъде в Родопите по време на османската власт всички знаем. Някои от нас ги възприемат прекалено крайно, други – прекалено меко. Всеки според това колко е информиран и доколко може да се абстрахира от агресивната пропаганда в една или друга посока.

В крайна сметка домът за хора с ментални увреждания край Говежда стана факт, въпреки първоначалните преобладаващи негативни реакции на повечето местни. Няколко години по-късно страхът от различния, желанието за капсулиране и безпричинното игнориране по изначалния модел „знаем, че има такива хора, но не искаме да ги виждаме“, се промени доста. Да, продължават да ги наричат „лудите“, но без никаква отрицателна емоция.

Времето накара хората да проумеят, че „лудите“ (повечето от които с леки ментални отклонения) са човеци с чувства, емоции и макар и малко по-различни, в никакъв случай не са по-лоши, пък камо ли да им мислят злото. Вече се познават по име, някои от селото работят в дома и съвестно обгрижват обитателите му, а част от „лудите“ се разхождат съвсем спокойно насам-натам и не правят никакви бели. Напротив, държат се съвсем читаво. Една сравнително капсулирана общност прие различността и какво стана? Дяволът хич не беше черен, а се оказа, че и дявол не е. Съвсем не. Толкова за случая с Говежда.

Ще се намерят хора, които ще кажат, че в Широка лъка не са изпратили „чужденци“ с ментални увреждания, а нещо много по-лошо – просто чужденци. И то с различна религия. Религията на ония, дето преди векове са опожарявали селището им. Нямам никакво намерение да оспорвам или преекспонирам зверствата по време на османската власт по българските земи. Залитанията в крайности са опасни и в едната, и в другата посока. Само искам да попитам какво точно имат двете афгански момчета с османлиите? Също така ме интересува на какво се базират предположенията, че са част от терористична клетка?

Или защо преди сто години десетки хиляди арменци са приети от дедите ни в един от най-трудните периоди в новата ни история, а сега настаняването на две момчета се превърна в едва ли не въпрос от национална величина? Защо през Втората световна война широколъчанинът екзарх Стефан I се опълчи на Борис III и Хитлер и беше един от основните фактори за спасяването на българските евреи? Защо приемаме различните по презумпция като луди, талибани, педераси, резняци…

Общностите се капсулират, когато отвън има силен натиск и те просто се опитват да оцелеят, чувствайки се застрашени дори и на чисто физическо ниво. Тогава се проявяват крайностите и скотската злоба надделява над човешката съпричастност.

След няколко години истерия покрай бежанската криза, какво реално лошо се случи? Не, те не изяждат парите за пенсии, защото ЕС осигурява предостатъчно средства за да обгрижваме тия няколко хиляди човека, които живеят на наша територия. Временно, докато успеят да се махнат, защото за тях България не е прословута с гостоприемството си, в това няма съмнение. Не, не се създават никакви терористични клетки у нас, макар че би било сравнително лесно, стига някой да поиска да го направи. В крайна сметка кой се държи с другия като примитивен дивак? Ония, дето бягат от война и търсят подкрепа или тия, които връзват със свински опашки и получават всенародната обич на народонаселението?

Римското право, на което е базирана съвременната цивилизация, твърди, че никой не е виновен до доказване на противното. Така че „Ами, ако са…“ не върви като довод. Конституцията на България пък осигурява възможност на всеки да води достоен живот и да не бъде игнориран просто ей така, заради хорското скудоумие.

Не ме разбирайте погрешно. Не обвинявам в нищо онези жители на Широка лъка, които са скочили срещу двете афганчета. Те може и да се окажат прави, поне хипотетично. Но сферата на вероятностите отдавна е тлъст чернозем за посаждане на истерии и жънене на омраза.

Едно общество трябва да може да направи аргументиран анализ на случващото се с него. Иначе плямпа овълчено и разделено на фракции за две афганчета цяла седмица, вместо да прозре, че политиците и магистратите му отново го лашкат анално без вазелин. Забелязахте ли какво се случи с кървавия казус „Ечемишка“? Същото като с единия милиард и триста хиляди на Меглена Пръмова – изгоряха няколко бушона, ама осветителните тела си греят ярко на воля. И ще продължават да го правят, докато се взираме в кьорфишеци.

Какъвто е и онзи широколъшки казус, няма какво да се лъжем. Политиците подават кукичката и незнайно защо ровят в най-невротизираните струни на душевността на една изолирана общност. Създава се истерия и всичко е ОК, отработената схема пак хваща дикиш. Медиите раздухват бурята в чаша вода и няма „Ечемишка“, няма Пръмова и еврофондовете, няма половин София на студено.

Скудоумието на голяма част от народонаселението, разбира се, не оправдава скудоумието на ония широколъчани, които не дадоха шанс на двете момчета да покажат искат ли да бъдат достойни хора и да спазват законите на България или да заминават откъдето са дошли. Кой знае, можеше пък да се случи като в Говежда…

 


Статията е публикувана в сайта Биволъ.