За бурките и Бурката

Напоследък в родното обществено пространство се забелязва видимо оживление; нескрит, напротив, размахван като чаршаф от първа брачна нощ, патос. Общински съвети от различни точки на Родината започнаха да се надпреварват кой по-напред ще забрано носенето на бурки. Сега, необходимо е малко уточнение. Заради политкоректността бурките не са наричани така, а с разнообразни евфемизми, кой от кой по-достойни за Нобелова награда за празнословие. Всички обаче знаем, че за бурки си иде реч и тва си е. И поради тази причина народът изпадна в екстаз.

И още едно уточнение ще си позволя. Мен бурките също не ме радват, ама изобщо. Нито чаршафите, с които се омотават ония, дето носят бурки. Акълът ми не побира как може да бъде до такава степен заличена най-присъщата на жените черта, суетата. Да ме извиняват феминистките. Акълът ми не побира и какво лошо има в това някой да оплакне око на улицата, щом жена ти е хубава. Знам, знам, изконни традиции, бля-бля. Това да се превърнеш в ходещ сгънат чадър обаче ми е най-малкото неестетично.

Противниците на носенето на бурки в България също се позовават на изконните традиции. Мюсюлманите, които живеят на наша територии, открай време били от умерените течения в Исляма и бурки виждали само на картички на роднини, изпратени за спомен от поклонението пред Каабата. Доколкото знам, точно така си е. Пообикалял съм и из най-затънтените кътчета на Родопите и Делиормана и бурки не съм виждал на живо. Не, че съм правил научна дисертация по темата, ама това явление май цъфна в пазарджишкото гето и си остана там. Въпреки финансовите вливания на някакви псевдомюсюлмански организации и напъните на родните псевдопатриоти да изкарат от мухата слон. Не стана нищо повече от един махленски сеир. Сред шепата „крайни салафити“, дето допреди години бяха някакви там протестанти, пак от екзотична секта, която плаща в брой. Така че за мен няма съмнение, че на тия циганчета религията не е нито Ислям, нито протестантство, а се нарича „Който плаща, поръчва музиката“.

Но, няма нищо лошо. Нека Общините да забранят бурките, чалмите, калимявките , попските раса… Щом бъркат в очите на властта, да забранява на воля. Иначе ще настане свободия и нищо чудно да се появи някой чешки или австрийки имигрант, последовател на пастафарианството, да поиска да се снима на личните си документи с гевгир на главата, защото така повелявала религията му.

Пък, белким като властите свършат със забраната на стотината бурки, които се мяркат на територията на цялата страна, успеят да насочат собственото си и общественото внимание към оная, голямата Бурка, която покрива първопричината за всички идиотщини, случващи се в държавата. Подобни очаквания обаче са само блянове наивни, защото докато управляващите ни замазват очите с циганките в пазарджишкото гето, а ние наивно налапваме въдицата като последните балъци, голямата Бурка ще си остане недокосната и всичко ще си върви постарому.

Ако някой не се е сетил за какво говоря, имам предвид онова, което се крие зад бурката на политическата и икономическа сцена в България. Докато не разберем кои са онези, които използват като бурка голяма част от депутатите, кметовете, общинските съветници, висшите чиновници, съдиите, все тая какво ще забраняваме. Тази бурка трябва да махнем, за да стане ясно кои ни набутват в лицата Пеевски, пазарджишките циганки, динковци, всевъзможни скандали, шокове и ужаси. Иначе всичко в държавата ще си остане все същото.

Докато не свалим тази бурка нищо няма значение, та ако ще цялото народонаселение да бъде задължено да ходи с традиционни народни носии от средата на XVIII век. Нещата ще се променят единствено, ако рехавото гражданско общество и малцината честни хора в системата се обединят, сграбчат Бурката на задкулисието, дръпнат я и го погледнат в очите. А после му потърсят отговорност веднъж завинаги и започнат на чисто. Другото е парлама.

 


Статията е публикувана в сайта Биволъ.


Напоследък в родното обществено пространство се забелязва видимо оживление; нескрит, напротив, размахван като чаршаф от първа брачна нощ, патос. Общински съвети от различни точки на Родината започнаха да се надпреварват кой по-напред ще забрано носенето на бурки. Сега, необходимо е малко уточнение. Заради политкоректността бурките не са наричани така, а с разнообразни евфемизми, кой от кой по-достойни за Нобелова награда за празнословие. Всички обаче знаем, че за бурки си иде реч и тва си е. И поради тази причина народът изпадна в екстаз.

И още едно уточнение ще си позволя. Мен бурките също не ме радват, ама изобщо. Нито чаршафите, с които се омотават ония, дето носят бурки. Акълът ми не побира как може да бъде до такава степен заличена най-присъщата на жените черта, суетата. Да ме извиняват феминистките. Акълът ми не побира и какво лошо има в това някой да оплакне око на улицата, щом жена ти е хубава. Знам, знам, изконни традиции, бля-бля. Това да се превърнеш в ходещ сгънат чадър обаче ми е най-малкото неестетично.

Противниците на носенето на бурки в България също се позовават на изконните традиции. Мюсюлманите, които живеят на наша територии, открай време били от умерените течения в Исляма и бурки виждали само на картички на роднини, изпратени за спомен от поклонението пред Каабата. Доколкото знам, точно така си е. Пообикалял съм и из най-затънтените кътчета на Родопите и Делиормана и бурки не съм виждал на живо. Не, че съм правил научна дисертация по темата, ама това явление май цъфна в пазарджишкото гето и си остана там. Въпреки финансовите вливания на някакви псевдомюсюлмански организации и напъните на родните псевдопатриоти да изкарат от мухата слон. Не стана нищо повече от един махленски сеир. Сред шепата „крайни салафити“, дето допреди години бяха някакви там протестанти, пак от екзотична секта, която плаща в брой. Така че за мен няма съмнение, че на тия циганчета религията не е нито Ислям, нито протестантство, а се нарича „Който плаща, поръчва музиката“.

Но, няма нищо лошо. Нека Общините да забранят бурките, чалмите, калимявките , попските раса… Щом бъркат в очите на властта, да забранява на воля. Иначе ще настане свободия и нищо чудно да се появи някой чешки или австрийки имигрант, последовател на пастафарианството, да поиска да се снима на личните си документи с гевгир на главата, защото така повелявала религията му.

Пък, белким като властите свършат със забраната на стотината бурки, които се мяркат на територията на цялата страна, успеят да насочат собственото си и общественото внимание към оная, голямата Бурка, която покрива първопричината за всички идиотщини, случващи се в държавата. Подобни очаквания обаче са само блянове наивни, защото докато управляващите ни замазват очите с циганките в пазарджишкото гето, а ние наивно налапваме въдицата като последните балъци, голямата Бурка ще си остане недокосната и всичко ще си върви постарому.

Ако някой не се е сетил за какво говоря, имам предвид онова, което се крие зад бурката на политическата и икономическа сцена в България. Докато не разберем кои са онези, които използват като бурка голяма част от депутатите, кметовете, общинските съветници, висшите чиновници, съдиите, все тая какво ще забраняваме. Тази бурка трябва да махнем, за да стане ясно кои ни набутват в лицата Пеевски, пазарджишките циганки, динковци, всевъзможни скандали, шокове и ужаси. Иначе всичко в държавата ще си остане все същото.

Докато не свалим тази бурка нищо няма значение, та ако ще цялото народонаселение да бъде задължено да ходи с традиционни народни носии от средата на XVIII век. Нещата ще се променят единствено, ако рехавото гражданско общество и малцината честни хора в системата се обединят, сграбчат Бурката на задкулисието, дръпнат я и го погледнат в очите. А после му потърсят отговорност веднъж завинаги и започнат на чисто. Другото е парлама.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

 

Разкази за маса

razkazi za masa frontНелепи, невъзпитани и неподредени. Безмилостно смешни и баснословно шантави. Такива са разказите за маса.

Иска ви се да сте там? Сред цигарения дим, зад зацапаните прозорци, които кънтят от смях, наздравици и препирни?

Торлака ви е запазил място. Придърпайте си стол, сипете си едно пиенье по ваш избор и разгръщайте смело!

.

Читатели за Иваил

“На средата на „Иваил цар“ съм и с удоволствие чета книгата. Много ми харесва как Стоян е изградил образа на Ивайло – толкова противоречив и интересен. Много майсторски е пресъздал и действителността от онази епоха. Несигурността, която са усещали хората по нашите земи.Романът е изключително увлекателен, има съспенс, чете се с удоволствие.”,
Багряна Попвасилева-Беланже, доктор на филологическите науки, Сорбоната

ВИЖТЕ ОЩЕ
 

Промоции

rm 9books

ПРИМОЦЕА

- Северозападната поредица ("Северозападен романь", "Автономията????", "Май ше ни бъде...", "Херакъл от Диви дол", "Разкази за маса") можете да вземете за 77 лв. вместо 83 лв.

- При покупка на всичките 10 книги (Северозападната поредица плюс двете части на "Иваил цар", плюс "Хазарт", "101 текста на Торлака за Биволъ" и "Аз, ваксинаторът"), те ще ви струват 155 вместо 168 лв. 

Публицистика

ЗА ЧЪК НОРИС И АВТОМАГИСТРАЛА „ХЕМУС“

boiko magistrala

В тази седмица, в която автентичното БКП, което хем няма нищо общо с БКП, хем е „столетница“, заяви готовност да търси реванш от управлявалото в продължение на единайсет години БКП, определено от Любен Дилов-син като „класическа народна партия“, ми остана време да се посмея и на друго. Прочетох един виц. Значи, на Чък Норис му станало скучно и измислил машина на времето, за да се поразнообрази. Прехвърлил се в 2756-а година (примерно), а, оставете другото, и успял да се върне в наши дни. Всички го питали какво е видял, но един от въпросите се откроява. „А автомагистрала „Хемус“ завършена ли е вече?“. Разбира се, въпросът е риторичен и е кулминацията на вица. И има защо.

Надали има човек, на когото не му е втръснало от гръмките приказки на управляващите (не само на БКП-ГЕРБ, а на всички от 1974-а насам) как автомагистрала „Хемус“ ще е готова ей сега. Утре. Догодина. Тая петилетка. И все така. До 2024 година ще стане половин век.

Прочети още...

В медиите

„Моят човек“ писател – Стоян Николов – Торлака

269136200 4691094374273339 2016389572412586466 n

"Торлака е интересна и вълнуваща личност. Познанството с него и книгите му дава вълнуващи преживявания и знания, но има и негативи. На първо място за четящите – на всяка страница би следвало да има червена точка, така че не давайте тези издания на деца под 16 годишна възраст! За тези, които смятат да сядат на маса с него, трябва да знаят, че такова деяние е препоръчително само за тези, пълнолетни и способни да носят лична отговорност граждани, покрили критериите за напреднали по българския банкетен стандарт.

С други думи – трябва да можете да изпиете поне едно кило северозападна скоросмъртница, без да проявявате признаци на видимо пиянство, като за такива не се броят задиряне на жени, предизвикване и/или участие в батални сцени, а заспиване на масата, нарушения в двигателния и говорния апарат, както и по-тежки реакции на организма, които силата и количеството на алкохола може да провокират и да се озовете в Токсикологията. Ракията е безцветна и на вид е досущ като вода. Пие се в голяма чаша, като в друга такава се сипва истинска вода, от която се отпива след глътката огнена течност, за да погаси избухващия в устно-стомашната лигавица пожар. Накрая пиенето на вода изгубва значение, защото просто не можеш нито да различиш едната и другата напитка, нито да запомниш разположението на чашите..."

Вижте цялата статия на Видин Сукарев за сайта Media Cafe в ТУК.

 

Снимки

b-14.jpg
 

По телевизора

Sample video

Торлака у БНТ

Читателите за Северозападната трилогия

"Истински, български, хем смешни, хем дълбоко проникновени книги пише Стоян. Не съм от Северозапада, но изобщо не ми попречи да се забавлявам и да се наслаждавам на текста! Дори ми беше интересно, че срещнах уникални думи. Така обогатих познанията си за българските диалекти, по един чудесен, забавен начин! И историите са поднесени толкова интересно, завлададяващо, че се четат с удоволствие!" - 

Мария Панчева

ВИЖТЕ ОЩЕ

Северозападен речник

Фейсбук

Loading ...